dimecres, 28 de setembre del 2016

El professor/a ideal


Per a nosaltres els professors del s.XXI haurien de tenir una sèrie de característiques o, dit d'una altra manera, unes qualitats per poder desenvolupar correctament el treball d'ensenyar i/o educar. Cal destacar que els professors mai poden deixar d'aprendre, s'han d'actualitzar, posar-se al dia de totes les tecnologies del moment, les quals puguin utilitzar a les aules. 

Així doncs a través d'una infografia hem volgut donar a conèixer, segons la nostra opinió, com hauria de ser un professor/a.

Cal dir que aquesta inforgrafia l'hem pogut dur a terme gràcies a un programa anomenat Piktochart.

dimarts, 27 de setembre del 2016

El redisseny dels espais d’E/A

Avui dia vivim en una era digital que permet millorar el procés d’aprenentatge dels alumnes i el d’ensenyament dels professors. No obstant això, les aules actuals encara mantenen un mobiliari tradicional (pupitres, pissarra...), fent així que no aprofitem tots els avantatges que ens ofereix la tecnología.

Pel que fa al mobiliari, hauria d’haver cadires i taules ajustables a la altura per evitar problemes lumbars i garantir més comoditat, assegurant així un major rendiment de l’alumnat. A més, s’haurien d’habilitar més endolls per tal de poder carregar quan sigui necessari els nostres dispositius (ordinadors portàtils, telèfons mòbils, tablets, etc.).
D’altra banda, la llum també té un paper fonamental en l’ambient de l’aula. Amb la utilització de dispositius tecnològics exposem moltes hores els nostres ulls a les pantalles, per això el més convenient és una correcta il·luminació. Tant com si l’aula es més petita com si es més gran, l’espai necessita una bona distribució d’aquesta llum que permeti la millor visibilitat per a tothom.

La tecnologia és una eina més que facilita i potència el procés d’aprenentatge i que per aquest mateix motiu el redisseny dels espais d’E/A també ha de convertir-se en un altre gran facilitador de l’aprenentatge i l’ensenyament.
En l’enllaç següent trobareu información molt interessant sobre el redisseny dels espais d’E/A:


                                      




El rol de l'alumne


Actualment ens trobem al segle XXI i, per tant, en aquesta era digital els alumnes han de tenir una mentalitat molt diferent de la que podrien haver tingut els seus pares. Els estudiants d'avui dia tenen un rol diferent. Les classes no només les imparteix el professor i l'alumne escolta o pren apunts, ara l'alumne ha de tenir un grau d'implicació més elevat gràcies als nous mètodes d'aprenentatge abans mencionats amb unes classes més didàctiques.

Un bon alumne d'aquesta època ha de ser capaç d'utilitzar amb facilitat les noves eines que tenen i adquirir nous coneixements amb elles. Han d'innovar a l'hora de fer treballs amb tots els recursos com els blogs, les intranets i totes les fonts d'informació que poden trobar a la xarxa per assimilar aquesta informació i, fins i tot, ser capaços en alguns casos de ser ells qui donen la lliçó. Han de ser com una esponja i absorbir els coneixements per poder-los transmetre als seus companys. Per tant, un bon alumne de l'actualitat ha de ser creatiu.

En el següent enllaç trobareu una información més extensa i detallada sobre el rol del alumne a l'aula:


Noves metodologies i formes d’aprenentatge

Vivim en una època on la tecnologia té molt de pes en la nostra vida quotidiana, ja que utilitzem constantment eines digitals que ens faciliten les nostres tasques. Ha aportat a l'ensenyament un gran nombre de recursos virtuals. Un exemple que coneixem a escala general és el Moodle. Gràcies a aquesta aplicació  els docents, per exemple, poden penjar recursos de suport per a què l'alumnat millori el seu rendiment acadèmic. 

Altres metodologies més innovadores són:


El flipped Classroom: "la classe invertida" Consisteix a demanar els estudiants que la part més teòrica de l'assignatura és faci a casa mentre que les hores de classe s'aprofitin per realitzar treballs més pràctics que requereixen més participació.


mLearning: "aprenentatge electrònic mòbil" és un mètode d'ensenyament que consisteix a utilitzar els mòbils, iPad, tauletes, etc. per aprendre.


Game-based: "aprendre amb jocs" consisteix en adquirir nous ensenyaments a través de jocs.


learning: "aprenentatge electrònic" és un procés d'aprenentatge que es realitza a través d'Internet, caracteritzats per una separació física entre professorat i estudiants, però junts a través de la xarxa.


Mons virtuals: consisteix en la unió de la vida real i la vida fictícia. Un exemple dels móns virtuals serien els "sims" o el "pokemon go".

l'ABP: "Aprenentatge basat en problemes" és una metodologia d'aprenentatge en la qual es planteja un problema o una situació problemàtica que quan s'investiga és aconsegueix el coneixement.

Aquí teniu un exemple d'una escola que utilitza les tecnologies com a base d'aprenentatge. 





dilluns, 19 de setembre del 2016

La multimodalitat

Una de les paraules claus del segle XXl és l’alfabetització. Què és d'alfabetització? Avui en dia, aquest terme s'ha ampliat per referir-se a la capacitat o grau d’utilització i producció de textos clàssics i les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Així que,  ja no només inclou sabers típics com llegir i escriure amb llapis. Actualment ser alfabetitzat suposa comprendre, interpretar, reflexionar i produir textos escrits en general i textos multimodals en concret.

Ara bé, que són els textos multimodals?

Els textos multimodals són aquells que es formen mitjançant la combinació de dos o més modals de comunicació al mateix temps.. Un exemple de text multimodal pot ser un llibre; per rebre la informació que un llibre ofereix, és imprescindible tenir la capacitat de veure i per altra banda, la d’escriure per posar la informació en ell, per tant, aquests dos modals junts formarien un text multimodal. Un altre exemple que valdria d’aquest tipus de text seria un anunci, ja que fa una barreja entre imatge i text.

Aquí podeu veure un vídeo que explica amb més claredat la multimodalitat.


Una nova etapa

El temps està canviant per a nosaltres. Aquesta nova etapa és com un llibre nou que ens acabem de comprar; el volem llegir però no sabem amb certesa què podrem trobar en ell i només obrint-lo i llegint cadascuna de les seves pàgines podrem arribar a descobrir-ho. Ens envoltaran moltes experiències noves durant la nostra estança a la universitat, acompanyades de molt aprenentatge per a arribar al final d’aquesta etapa a aprendre a ser bones mestres i compartir aquests coneixements que estem aprenent. Però això només acaba de començar.


El propòsit d’aquest bloc és deixar constància de les nostres reflexions i conclusions sobre els temes que ens plantejaran a la matèria d’Habilitats comunicatives. Som el grup The change is coming, format per Chaimae El Ghailani, Carolina Lara Jiménez, Aina Ribas Galve i Ana Maria Salvador Romero.


Esperem que us agradi el nostre bloc!